هرات

بزرگان شهر هرات را به نام عروس شهرهای افغانستان به دلیل زیبایی نام گذاری کرده اند.

هِرات مرکز ولایت هرات در غرب افغانستان است. این شهر پس از کابل، دومین شهر پرجمعیت افغانستان محسوب می‏شود. هرات قطب صنعتی و مهمترین کانون فرهنگی و تاریخی افغانستان به‌شمار می‌آید.

هرات یکی از پر جمیعت ترین شهرهای افغانستان است و همراه با کابل، مزار شریف و قندهار یکی از چهار شهر بزرگ افغانستان به شمار می‌آید. باشندگان اصلی هرات به زبان فارسی با لهجه شیرین هراتی سخن می‌گویند.

هرات را به دلیل تاریخی بودن آن به نام هرات باستان یاد میکنند.

بامیان

ولایت بامیان از جمله ولایتهای تاریخی و زیبا بوده که ولایت بامیان به مرکزیت شهربامیان میباشد. ولایت بامیان از جمله ولایت‌های مرکزی کشور افغانستان است. مساحت آن ۱۷٫۴۱۴ کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس برآوردهای دهه ۱۹۸۰ میلادی، ۲۸۱٫۰۰۰ نفر است.

اکثریت ساکنان این ولایت را هزاره‌ها تشکیل می‌دهد که به زبان فارسی و گویش هزارگی صحبت می‌کنند. همراه با هزاره‌ها، ۱۵٪ تاجیک نیز در این ولایت ساکن هستند.همچنین پشتون‌ها و تاتارها از اقلیتهای قومی این ناحیه هستند. بامیان یکی از ولایات بزرگ هزاره جات است.و همچنین مرکز اصلی فرهنگی هزاره‌ها محسوب می‌شود.

بت‌های معروف بودا که در زمان حکومت طالبان منفجر شدند نیز درمرکز ولایت قرار دارد. این بت‌ها از شهرت جهانی برخوردار هستند و یکی از جاذبه‌های توریستی به شمار می‌آیند. بند امیر واقع در ولسوالی یکاولنگ از دیگر جاذبه‌های توریستی این ولایت به حساب می‌آید که اخیرا از سوی دولت افغانستان به عنوان اثار ملی ثبت شد.

برای مشاهده سایر معلومات درباره ولسوالی‌ها ، گذشتهٔ تاریخی، جاذبه‌های توریستی، بت‌های بودا و بامیان در ادبیات فارسی از سایت کابلی ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ولسوالی های بامیان :

ولسوالی ورس که در کتابهای ثبت احوال یا شناسنامه ملی بنام (ورث)نیز ثبت شده‌است. این ولسولی در جنوبی‌ترین نقطه ولایت قرار دارد و با ولسولی‌های (ناهور) از ولایت غزنی. ولوسوالی (حصه دوم بهسود) از ولایت میدان وردک. و لسوالی(شهرستان) از ولایت دایکندی هم مرز می‌باشدو در حدود ۱۸۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ومطابق احصائیه بکی از موسسات بین‌المللی یکی از عقب مانده‌ترین ولسوالی‌های افغانستان می‌باشد. در سالهای بعد از حکومت طالبان و حضور قوای بین‌المللی در افغانستان کم‌ترین توجه شاید به این ولسوالی شده باشد. مرکز ولسوالی در یکی از دره‌هابنام الشیخجی واقع است.

مرکز ولسوالی بنام (اَلَ شِیغّجی) اگر نوشته شود درست تر بنظر می‌رسد. گرچه فعلا بنام شهر نو معروف شده‌است.

می‌شود از کارهای که درسالهای حضور قوای بین المللی درافغانستان, در این ولسوالی انجام شده‌است این دو کار را یاد کرد.

کشیدن سرک از مرکز ولسوالی به طرف شیوقول(سفید غوسفلی ورس) به مسافت ۳۵ کیلومتر. تا روستای ورزنگ که سر مرز ورس با شهرستان دایکندی واقع است.
ساختن پل کانکریتی به عرض هفت متر روی دریای هلمند که ولسوالی حصه دوی بهسودرا به ولسوالی ورس از روستای ورزنگ وصل می‌کند. باتکمیل این پل راه اصلی ولسوالی شهرستان دایکندی در زمستان و تابستان از همین مسیر خواهد شد. بجای رفتن به مر کز ولسوالی ورس وپل قوناق. این پل در سال ۲۰۰۶ به پشنهاد ومعین پالسی و پلانگذاری وقت وزارت ترانسپورت وهوانوردی اقای محمد هاشم واعظ زاده که خود از ولسوالی ورس می‌باشد و موافقت وزیر وقت فوائد عامه دکتور سهراب علی صفری اغاز شد و در سال ۲۰۱۱ تکمیل خواهد شد. این پل نقش بسیار مهمًی در انکشاف مناطق بزرگی از و لسوالی ورس بنام(سفید غوسفلی ورس)داشته که قبل از ان بهیچ وجه سرک نرفته بود و مردم که به شهرها نیامده بودند موتر را ندیده بودند.

گذشته تاریخی بامیان :

در اوستا(یشتها، ص ۱۰۰) و همچنان در بندهشن) در زبان پهلوی به شکل بامیگان آمده‌است. مجسمه‌های بودا که بلندترین مجسمه‌های جهان محسوب می‌گردید از یادگارهای دینی دورهٔ کانیشکا از امپراتوران کوشانی به حساب می‌آید. هیوان تسنگ زایر چینی در سالهای ۶۰۰ قبل از میلاد از آن ناحیه گذشته‌است از بتهای بامیان چنین یاد می‌کند که اشعهٔ زرین از آن می‌تابد و احجار قیمتی و زیور آلاتش چشم را خیره می‌سازد.

در دورهٔ اسلامی بامیان یکی از شهرهای مهم و آباد خراسان و مرکز شیران بامیان محسوب می‌شود. اما در قرن هفتم هجری بر اثر حملهٔ مغول همانند اکثر شهرهای خراسان به خاک یکسان می‌گردد. جوینی می‌گوید:

و به بامیان رسیدند ارباب آن از باب مخاصمت و مقاومت در می‌آمدند… ناگاه از شست قضا که نای کلی آن قوم بود تیر چرخی که مهلت نداد از شهر بیرون آمد به یک پسر جغتای رسید که محبوبترین احفاد چنگیز خان بود.

جاذبه‌های توریستی :

بامیان یکی از شهرهای کهن و تاریخی افغانستان امروزی محسوب می‌گردد. وجود پیکره‌های تخریب شده بامیان، شهر غلغله، شهر ضحاک و بند امیر این شهرها به یکی از مراکز مهم توریستی افغانستان تبدیل نموده بود. این پیکره‌های عظیم بودا در مارس ۲۰۰۱ توسط حکومت طالبان منفجر شدند. پیکارجویان طالبان قصد داشتند با تخریب یادبودهای بوداییسم، ( آثار شرک ) را در منطقه از بین ببرند.

بت بودا :

تندیس‌های بودا در بامیان تندیس‌های بزرگی بودند که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده بودند. این مجسمه‌های عظیم ایستاده و سایر مجسمه‌های خرد و بزرگ دوره کوشانی‌ها معمولاً به عنوان «بتهای بامیان» در زبان همه مشهور بود. مجسمه ۵۵ متری بامیان بزرگ‌ترین هیکل بودای دنیا و بلندترین مجسمه سنگی جهان بود. این سازه‌های گرانبهای افغانستان که شهرت جهانی داشت در رژیم طالبان بکلی تخریب گردیداما در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای بازسازی آنها شروع شده‌است بت بزرگ بنام صلصال و بت کوچک‌تر بنام شمامه بوده‌است.

بامیان در ادبیات فارسی :

سعدی شیرازی در بوستان، حکایتی را از بامیان به این ترتیب نقل می‌کند که:

سالی از بلخ بامیانم سفر بود و راه از حرامیان پر خطر، جوانی بدرقه همراه من شد سپر باز چرخ انداز سلحشور بیش زور که بده مرد توانا کمان او زه کردندی و زور آوران روی زمین پشت او بر زمین نیاوردندی ولیکن چنانکه دانی متنعم بود و سایه پرورده نه جهان دیده و سفر کرده. رعد کوس دلاوران به گوشش نرسیده و برق شمشیر سواران ندیده. اتفاقاً من و این جوان هر دو در پی هم دوان هر آن دیوار قدیمش که پیش آمدی به قوّت بازو بیفکندی و هر درخت عظیم که دیدی به زور سرپنجه بر کندی و تفاخر کنان گفتی

پیل کو تا کتف و بازوی گردان بیند

شیر کو تا کف و سر پنجه مردان بیند

ما درین حالت که دو هندو از پس سنگی سر بر آوردند و قصد قتال ما کردند به دست یکی چوبی و در بغل آن دیگر کلوخ کوبی جوان را گفتم چه پایی؟

بیار آنچه داری ز مردی و زور که دشمن به پای خود آمد به گور

تیر و کمان را دیدم از دست جوان افتاده و لرزه بر استخوان

نه هر که موی شکافد به تیر جوشن خای

به روز حمله جنگ آوران به دارد پای

چاره جز آن ندیدم که رخت و سلاح و جامه‌ها رها کردیم و جان به سلامت بیاوردیم.

بکارهای گران مرد کار دیده فرست

که شیر شرزه در آرد به زیر خمّ کمند

جوان اگر چه قوی یال و پیلتن باشد

به جنگ دشمنش از هول بگسلد پیوند

نبرد پیش مصاف آزموده معلوم است

چنانکه مساله شرع پیش دانشمند.

منبع :kabule.com

پروان

ولایت پروان، از ولایت‌های افغانستان بوده مرکز این ولایت شهر «چاریکار» و مساحت ولایت مساحت ۵٬۹۷۴ کیلومتر مربع با جمعیت ۶۰۰٬۰۰۰ نفر است.

این ولایت دارای ۱۰ ولسوالی بوده که هریک به نام های:

ولسوالی چاریکار، ولسوالی جبل سراج، علاقه‌داری سالنگ، علاقه‌داری شینواری، ولسوالی غوربند، علاقه‌داری شیخ علی، ولسوالی سرخ پارسا، بگرام، علاقه‌داری کوه صافی و سیدخی میباشد.

تقریبا درحدود ۷۱% از نفوس این ولایت را فارسی زبان ها تشکیل میدهند که از قبایل هزاره، تاجیک ها و ایماق ها میباشن؛ متباقی نفوس یعنی ۲۹% دیگر پشتون ها تشکیل میدهند.

ولایت پروان از چهار رودخانه آب می‌گیرد که عبارت اند از:

دریای پنجشیر، دریای سالنگ، دریای غوربند و دریای شتل شتل میباشد.

همچنان دریای دیگری به نام دریا (باریک آب) از سمت جنوب غرب وارد وادی پروان می‌گردد اما این دریا آب موسمی دارد و دایم فعال نمی‌باشد.

منبع: کابلی ها دات کام

پنجشیر

ولایت پنجشیر از جمله ولایات شمالی افغانستان بوده که نقاط این ولایت از کوها پوشانیده شده است،که مرکز این ولایت شهر بازارک است.

احمد شاه مسعود فرمانده مجاهدین افغان از پنجشیر و مشهور به شیر پنجشیر بود.

مناطق این ولایت تا سال ۱۳۸۳ خورشیدی بخشی از ولایت (استان) کاپیسا بودند و ولسوالی‌های پنجشیر، حصه اول پنجشیر و حصه دوم پنجشیر را در پروان تشکیل می‌دادند. ولسوالی‌های کنونی عبارتند از: اَنابه، بازارک، پریان، خِنج، دَره، روخه، شُتُل.

موقعیت جغرافیایی ولایت پنجشیر:

ولایت پنجشیر به فاصله ۱۲۰ کیلومتری به طرف شمال شرق کابل در بین دو شاخه جنوبی هندوکش، از شمالشرق به جنوب غرب موازی به امتداد هندوکش واقع است و دره‌های فرعی آن از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد داشته وبه دره عمومی پنجشیر وصل می‌شود.

ارتفاع آن ۲۲۱۷ متر از سطح دریا بوده و در نقاط مرتفع به ۶۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. طول آن از دالان سنگ تا پای کوتل انجمن زیاده از ۱۲۵ کیلومتر است.

عرض دره پنجشیر اندازه‌های مختلفی دارد که بدون وسایل و وسایط فنی تعیین شده نمی‌تواند. پنجشیر از طرف شمال متصل است به خوست فرنگ و ولایت تخار و اندراب در ولایت بغلان واز طرف جنوب به نجراب سنجن و در نامه و ریزه کوهستان واز جانب مشرق و شمالشرق به نورستان و بدخشان واز طرف غرب به شتل احاطه‌است.

رود پنجشیر از کوهستان هندوکش و نزدیکی گذرگاه انجمن سرچشمه می‌گیرد و به سوی جنوب شرقی جریان می‌یابد. پنجشیر از میان گدارهای باریک با دیواره‌های بلند می‌گذرد و در مسیر خود چندین شاخهٔ دیگر مانند غوربند و پریان دریا را دریافت می‌کند و سپس در حدود ۴۸ کیلومتری شرق کابل به رود کابل می‌پیوندد، پنجشیر از رودهایی دائمی افغانستان است و طول آن به ۳۲۰ کیلومتر می‌رسد.

مردم ولایت پنجشیر:

مردمان ولایت پنجشیر اکثرا تاجیک بوده که زبان آنها فارسی دری است، همچنان هزاره ها، نورستانی ها و پشه ای ها نیز در این ولایت سکونت دارند.

تقسیمات اداری ولایت پنجشیر:

درحال حاضر تقسیمات اداری پنجشیر به این قسم است:

ولسوالی پریان
ولسوالی خنچ
ولسوالی دره
ولسوالی رخه
ولسوالی عنابه
ولسوالی شتل

اقتصاد ولایت پنجشیر:

ولایت پنجشیر از معادن زیاد فیروزه و لاجورد بوده بهره مند که اکثر استخراجات این معادن بصورت غیره قانونی صورت میگیرد. همچنان دریای ولایت پنجشیر از به اقتصاد این ولایت کمک زیادی میکند.

نام پنجیشیر:

اهالی پنجشیر بر این معتقد اند که در سابق نام این ولایت کجکن بوده است ولی در اسناد معتبر تاریخی پنجهیر ظبط شده است.

اقلیم پنجشیر:

ولایت پنجشیر دارای اقلیم فوق العاده خوب و مرطوب میباشد، که این اعتدال در زمستان و تابستان رعایت شده است، تابستان آنچنان گرمی و زمستان آنچنان سردی ندارد.

برای رشد و پرورش کودکان اقلیمی بسیار مناسب است، کسانی که در پنجشیر زاده و کلان میشوند دارای هوش نسبتا بالا و اجتماعی میباشند که از جمله آن نیک مردان میتوان به مرحوم احمد شاه مسعود نیز اشاره کرد.

کشت زراعت:

کشت و زراعت این ولایت انواع و اقسام میوجات تشکیل داده که از جمله مشهورترین میوه جات این ولایت انگور حسینی و توت میباشد.

منبع : کابلی ها

جاغوری

تاریخچه جاغوری

 

ازنظرموقعيت جغرافيايي ولسوالي جاغوري بين 33 درجه و80 دقيقه عرض البلد شمالي و 67 درجه و 27 دقيقه طول البلد شرقي واقع گرديده است. ولسوالي جاغوري داراي 1854 كلومترمربع مساحت بوده ودر حدود (2400) متراز سطح بحر ارتفاع دارد اين ولسوالي دريك منطقه كوهستاني قرار دارد ازجمله كوهاي معروف آن عبارت اند از : كوه ماگو،كوه لاش، سرخ كوه، شيخ كوه، كوه ناله، سفيدكوه، كوه قاده بوده كه مرتفع ترين قله اين كوه ها از 3760 متر تجاوز نميكند. كوتل هاي معروف اين ولسوالي عبارت اند از كوتل الميتو،كوتل تبرغنگ، كوتل شاه منصور و كوتل اشكه بوده كه معروف ترين و عمده ترين آن كوتل المتو بوده كه 3759 متر از سطح بحر ارتفاع دارد به صورت كل كوه هاي ولسوالي جاغوري داراي ارتفاعات متوسط بوده كه بلند ترين قله آن 3760 متر ميرسد در باره سوابق تاريخي   مردم جاغوري تا اكنون معلومات دقيق بدست نيامده كه در كدام زمان و در كدام مقطع تارخي مشخص ومعين اين مردم در اين سرزمين زنده گي ميكردند. آما يك نسب نامه ازيك شخص بنام امير محمد بدست آمده است .

كه امير محمد ولد نيك محمد ولد ظفر اختيار ولد يار محمد ولد دوست محمد ولدذال بيگ ولد داله اختيار ولد نظرمحمد ولد نيگ مقدم ولدطوري اختيار     ولد مسكه ولد بيان ولد آشكار ولد آته ولد مامه ولد علي ولد قولو ولد قيلني  ولدبيغني ولد جاغوري ولد داي ميركشه ولد ساده سويكه ولد لاهور خان ولد ميوه كاهي ولد تولي خان ولد عبدالعزيزخان ولد طاهرخان ولد سيلاسوسخان ولدميرخان ولد مقدم خان ولد قدرت خان ولد ممتازخان ولد منصورخان ولد خان ولد ايدوخان ولد حاجي محمود ولد حاجي ارقب ولد محب غازي ولد مددغازي ولد مشعل خان ولد يونوس شهيد (مدفون درقندهار) ولد توقش غازي ولد هرنوق ولد رشيد المدار ولد هزاره.

ازاين پشت نامه معلوم ميشود كه درآن به قدامت هزاره ها وهزاره هاي جاغوري ميباشند زيرا علوماي نسب شناسي ميگويند بطورمتوسط درهرقرن چهارنسل منقرض ميگردد جمعا چهل وچهارنسل از امير محمد تاجاغوري هجده نسل زنده گي كردند رشيد علمداد تاسه نسل بعد از آن بايد در حدود قرن دوم هجري زنده گي ميكردند، مشعل خان غازي تا سه نسل بعد از خود در قرن سوم هجري زنده گي ميكردند روي اين آمار اگرمايقين داشته باشيم هرچهارنسل يك قرن را در بربگيرد هزاره هاي جاغوري دراوسط قرن دهم هجري دراين محل سكونت اختيار نموده است از آنجا كه نام تعداد آنها عربي است مخصوصا كلمات (شهيد،حاجي وغازي) در اسامي شان بكار رفته است ومسلمان بودن آنهارا ثابت ميسازد دركل نتيجه ميگيريم كه قرن ها قبل ازچنگيزخان اقوام هزاره مسلمان بوده وهيج گونه دليل هم موجود نيست كه اين مردم از بقاياي لشكر چنگيزخان باشند اين مردم از قديم الايام دراين سرزمين سكونت داشته اند.

وجه تسميه جاغوري :

طبق سنين هزاره گي نام قبله جاغوري ازدو عبارت جام (ظرف كوچك) وغوري (بشقاب) گرفته شده است كه اين نام را از لحاظ شكل ظاهري برآن نهاده است كه ازمنطقه بابه الي سبزچوب وغجور مانند غوري يا بشقاب است ومنطقه انگوري شكل جام را دارد بنيان گزار اين قبيله فرزند شاه زاده تاتار ومادر اش يك كنيز ايراني بوده است كه شهزاده اورابه عقد خود در آورده بود فچورك پژوهشگرغربي اين كلمه را به عبارت جاگودا مرتبط دانسته كه نام زابل يانام قبيله اي در محل زابل بوده است .

بيوار : قدم را فراتر گذاشته وگفته است كه جاگودا كلمه سانسكرت بوده عبارت از زابل است .

بكن : جاغوري را به عبارت (جاواري) كنيز دانسته است به روايت جاغوري نام شخصي بوده واين كلمه جاغوري از (جگوره) گرفته شوده است .

هيوانتيسانك : درقرن ششم ميلادي ازچنن بخاطر تحقيق دين بودايي ومجسمه هاي بودا در باميان واريد افغانستان گرديد وبعد از مدت از بدخشان، تخارستان باميان وارد غزني شد غزني را (هوتسينه) نام گذاشت چون غزني هم يكي ازمراكز پخش دين بودايي بوده اين نام راگذاشت كه معني قشنگ وزيبارا ميدهد يعني شهر كه داراي معابد زياد ودر وازه هاي زياد ومركز تجارتي هند بود وي بعداز اينكه ارغنداب و وادي هند را گذرنمود به جاغوري آمد.

ازاين منطقه نيز ديدن نمود و مدت هم درين منطقه باقي ماند كه نام جگوره راگذاشت .

نظر ديگر كه در مورد جاغوري وجود دارد اين است كه زماني كه سلسله غوري قدرت را بدست داشت سلطان علاوالدين حسين جهانسوز متعلق به همين سلسله بوده است.

همين شخص وقتيكه شهرغزني را به آتش كشيد. در زمان فروپاشي اينها لشكروي در منطقه جاغوري باقي ماند . درآن وقت مردم محل باساير همسايگان براي تفريح يابراي اجراي كارخود مي آمدند ميگفتند ميرويم درجاي غوري ها رفته رفته اين كلمه براي اينكه تلفظ آن آسان شده باشد از جاي غوري ها به جاغوري تبديل گرديده است. درجاغوري چهار دسته ميباشد عبارت از آته ، گري ،باغچري وايذدري مي باشد .

آته عبارت اند از سبزچوت پائين،ممدگ،بابه،ايچه،پاتو،دامرده،حوتقول،چوب بدرزار،سنگشنده،تبقوس وچهل باغتو. گري عبارت از انگوري الي زيرگ بنام گري ياد ميشود.

حيدر،بوسعيد،مهاجرين،لومان،خدايداد،علياتو،شغله،شهرزائيده،باريك،خاك باد ناوروپشت بوم ناور بنام باغچري ياد ميشود.

ايذدري عبارت ازكمرك،سيداحمد،تبرغينگ،علودال،الميتو،قرقول پائين،سبزچوب بالا،خواجه علي ومينگه بنام ايذدرييادميشود.

منبع:        (((برگرفته شده از وبلاگ آسمان جاغوری)))

نگرانی های اکثر شاگردان صنف دوازده هم مکاتب کشور از نحوه برگزاری امتحان کانکور سال جاری (1391ه ش).

تعداد  زیادی از شاگردان صنف دوازده هم مکاتب مرکز و ولایات با ارسال ایمیل و پیام ها به مدیر وب غزنه باستان خواهان نشر این خبر در این وب شدند ؛ آنها در این پیام ها نگاشته اند : ما از نحوه برگذاری امتحان کانکور سال جاری کاملاً  به تشویش هستیم .چرا که در اوایل سال جاری کتب مکاتب کشور جدید شد . و در شایعه ها میشنویم که گاهی میگویند امتحان امسال از سیستم جدید اخذ خواهد شد . و گاهی هم میگویند که از سیستم قدیم ،حالا تکلیف ما در این وسط چیست؟ آیا وزارت محترم تحصیلات در این مورد مصمم به اخذ کدام نوع امتحان میباشد ؟ از سیستم جدید یا از قدیم .باید این خبر از  طرف شخص وزیر تحصیلات عالی کشور به رسانه ها اعلان شودتا ما نیز  در این میان  موقیت خود را محکم نموده وبه یادگیری یکی از آنها بپردازیم. با احترام :متعلمین مرکز آموزشی طلوع دانش .

دانستنیها

نکاتی چند درباره سیر:

1-  سیر ضد عفونی کننده است.

2- خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها افزایش میدهد.

3- سیر کرم کش است.

4- سیر محرک و تقویه کننده بدن است.

5- برای در گلو میتوانید یک حبه از سیر را رنده کرده و یک قاشق مربا خوری آبلیمو به آن اضافه نمائیدسپس میل کنید، اگر این کار را چند بار انجام دهید برای درد گلو داروی مفید میباشد.سیر داروی سرما خورده گی و زکام است.

6- سیر اثر خوبی در معالجه سل دارد.

7- سیر خون را رقیق میکند.

8- سیر اثر خوبی در نفس تنگی دارد.

9- سیر چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین میبرد و درد های مفاصل را خوب میکند.

10- سیر برای تقویت جنسی و افزایش تولید اسپرم در اشخاص سرد مزاج بسیار مفید است.

11- آنهائی که قطره قطره ادرار میکنند باید حتماً سیر بخورند تا بیماری آنها درمان شود.

12- سیر زخم های ریه و درد معده را از بین میبرد.

13- سیر سنگ های کلیه را شکسته و خارج میسازد.

14- سیر را با زیره بپزید، برای تقویه دندان مفید است.

15- مالیدن سیرپخته  به دندان ، درد دندان را تسکین میدهد .

16- سیر را بسوزانید وبا عسل مخلوط کنید وضمادی از آن درست کنید این ضماد برای رفع مدرکی زیر پلک چشم مفید است.

17- برای از بین میخچه کف پا از ضماد سیر استفاده کنید.

18- جهت رفع دردهای رماتیسمی و عصبی ضماد سیر بسیار مؤثر است.

19-جهت ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی.در هنگام بیماری های مربوطه از شربت سیر استفاده کنید :مقدار 100گرم سیر را با 200گرم آب و 200 گرم شکر یا قند مخلوط کرده و آنرا بجوشانید تا له شود.مقدار مصرف برای این منظور سه قاشق سوپ خوری در روز است.

20- جدیداً در یکی از بیمارستانهای امریکا برای ضد عفونی کردن بیمارستان از سیر استفاده کرده اند .

21- پاستور پزشک مشهور فرانسوی آزمایشات زیادی روی سیر انجام داد و اثر باکتری کشی سیر را تأیید کرده است.

22- سیر ضد انعقاد و لخته شدن خون است.

23- در شوروی سیر بنام پنی سیلین معروف است ومعمولاً هنگامیکه آنفولانزا شیوع پیدا  میکند مردم این کشور به سیر روی آورده و در حدود 500 تن سیر بطور اوسط مصرف میکنند.

24- خوردن سیر سلول های سرطانی را از بین میبرد.

25- مصرف سیر مقدار کلسترول خون را پائین می آورد.

26- یکی از دانشمندان آمریکائی که در دانشگاه فلوریدا روی مرض ایدز  تحقیق کرده .معتقد است که سیر روی مرض ایدز اثر مثبت دارد.

27- چینی ها قرن هاست.که برای پائین آوردن فشار خون از سیر استفاده میکنند .

28- خوردن سیر از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری میکند.

                          تهیه و ترتیب از:شبنم "بهار" (((نویسنده و عضو وب غزنه باستان)))

قابل توجه مراجعین محترم!!!
 
حالا شما میتوانید با کلیک کردن بر روی گزینه (دانلود) تمامی فارم ها را در ظرف مدت کوتاه دانلود کنید.
برای این منظور و آغاز دانلود بر روی گزینه (دانلود) کلیک کرده و صبر کنید تا صفحه اصلی باز شود سپس نمونه فارمی را که ضرورت دارید را انتخاب و بالای دانلود کلیک کنید.
در صورت بروز مشکلات با شماره مدیر وب به تماس شوید.
Mob:    0786707946


عنوانتعداد مجموعی سولاتکتگوریدریافت
سوالات ناب ریاضیات2317عالیدانلود
سوالات ناب فزیک1694عالیدانلود
سوالات ناب ذهنی447عالیدانلود
سوالات ناب دری175متوسطدانلود
سوالات ناب پشتو1855متوسطدانلود
سوالات ناب جیولوژی43مبتدیدانلود
سوالات ناب تاریخ4488عالیدانلود
سوالات ناب جغرافیه4105عالیدانلود
سوالات ناب بیولوژی876عالیدانلود

عنوانسایزکتگوریدریافت
سوالاب کیمیا عمومی           495kbعالی       دانلود
سولات کیمیا برای صنف دهم   362kbعالی       دانلود
سوالات کیمیابرای صنف نهم    438kbنیمه عالیدانلود
سولات کیمیا عمومی             440kbعالی      دانلود
سوالات کیمیا عمومی            452kbنیمه عالیدانلود